fbpx

Sikkerhetsmelding på Facebook – hva betyr det for meg?

I dag kom en ny sikkerhetsmelding fra Facebook. Du har sikkert sett boksen som kommer opp på skjermen og gir deg beskjed om å gå igjennom ditt profilinnhold og innstillinger.

Facebook har allerede fått en del negativ tilbakemelding på denne måten å informere på, fordi det er for lett å trykke seg igjennom uten å lese hva endringene betyr.

 

Det er 3 ting som gjennomgås i denne oppdateringen av profilinformasjon:  

 

1. Den første er i «om meg» kategorien. Du blir bedt om å ta stilling til 3 private opplysninger, sensitiv informasjon som de fleste har offentlig på sin profil, og hva Facebook bruker denne informasjonen til:

• Seksuell legning
• Politisk syn
• Religion

Facebook bruker ikke denne informasjonen til å tilpasse reklame for deg, men de kan bruke det for å foreslå grupper og sider til deg.

Vi som regel anbefale å ikke skrive noe her, men det er selvsagt ditt valg.
Det viktigste rådet vi kan gi er: gå igjennom datainnstillingene dine. Du har mest sannsynlig ikke sett på disse innstilingene på 10 år. Noe er kanskje foreldet, noe er informasjon du ikke vil dele med verden og noe står du rett og slett ikke for lengre.

 

2. Den andre innstillingen du må gjennomgå er «ansiktsgjenkjenning».
Dette er en helt ny feature i Facebook og er nettopp lansert i Norge. Om du ikke aktivt går inn å slår det av, vil det automatisk være på.

Ansiktsgjennkjenning kan brukes til å gi deg beskjed om noen laster opp et bilde av deg uten at du vet det. Det er også ment som et verktøy for svaksynte, for å gi de beskjed om hvem som er på et bilde.

Vår anbefaling her er å ikke ha ansiktsgjennkjenning på, det er alltid best å vente en stund med nye features slik at man kan lære seg å forstå de bedre og se hva de faktisk kan brukes til.

 

3. Den 3 innstillingen er nok den som skremmer folk mest, men kommer ikke som en overraskelse.; hvor og hvordan Facebook samler inn data som du legger igjen over hele internett.   Her får du informasjon om at Facebook får informasjon fra nettsider du besøker, som f.eks når du har vært innom en nettbutikk å handlet eller sett på et produkt. Dette er i hovedsak sider som har innstallert Facebook pixel eller lik og del knappen til Facebook. Denne informasjonen brukes til å tilpasse reklame til deg.

Du kan velge å ikke få reklame tilpasset deg basert på det du gjør på internett. Merk at om du slår av denne funksjonen vil du få like mye reklame, men den vil ikke bli tilpasset deg. Facebook vil også uansett samle inn data, og en del av informasjonen brukes til å tilpasse din newsfeed.

Her er vurderingen rett og slett at om du ønsker reklame tilpasset deg og dine søk så har du den på, hvis du ikke ønsker det så slår du den av. Den eneste måten å unngå informasjonsamling er rett og slett å ikke bruke Facebook eller Google.

 

Kort sagt om datasamling:  Facebook gir ikke informasjon om deg til selskaper som kjøper reklameplasser. Selskapene får ikke vite at du er du. Det eneste de får er reklame tilpasset «kvinner 25-35 som liker mote» eller Menn «19-30 som er single og liker motorsport».  

Uansett hvordan du stiller deg til Facebooks datainnsamling, sikkerhetsinnstillinger og informasjon så bør du alltid gå igjennom disse innstillingene, sjekke at alt stemmer og les informasjonen som de gir.  

 

Lykke til!  

 

Trenger du hjelp til å gjøre deg interessant på Facebook og Instagram, trenger du gode filmer, bilder og tekster til bruk i sosiale medier, eller trenger du rett og slett noen som kan administrere siden for deg? Big picture tilbyr alle disse tjenestene, i stor eller liten grad.

Ta kontakt med even@bigpicture.no så finner vi ut av behovet ditt.